merkdesign

Branding: 10 tips voor een fantastisch merkdesign!

Hier geven we tien tips om jouw merk zo goed mogelijk op de markt te zetten:

  1. Zorg voor een overeenkomst tussen merk en design

Dit lijkt de logica zelve, maar we kennen allemaal wel een bedrijf dat niet ‘matcht’ met haar logo. Laat je missie en ondernemingsplan een leidraad zijn voor de creatie van jouw merk en zorg voor een duidelijke connectie met je bedrijf.

  1. Controleer dat jouw merkidentiteit niet lijkt op een ander bedrijf

Het is vaak niet de bedoeling maar het gebeurt regelmatig dat nieuwe logo’s sterk lijken op die van bestaande bedrijven. Check je idee bij meerdere bronnen en neem een second-opinion! Zo verzeker je dat je merk niet wordt verward met andere bestaande merken.

  1. Hou het klassiek

Klassiek betekent niet meteen saai of ouderwets. Dit betekent wel dat je rekening moet houden met de laatste trends en gebruik maakt van sterke kleuren( neutrale en primaire kleuren). Je wilt een merk dat sterk en herkenbaar blijft voor de komende jaren.

  1. Wees zeker dat jouw branding en logo werkt op meerdere platforms

Gaan jouw branding en logo toegepast worden in print, op websites en op andere kanalen? Dan is het noodzakelijk om een logo te hebben dat veel aantrekkingskracht heeft en op meerdere platformen blijft opvallen, want dat is toch waar het echt om gaat.

  1. Zoek het juiste kleurenpalet

Zwart en wit tellen nu niet mee, maar let erop dat je niet meer als twee extra kleuren kiest. Anders gaat het een warboel worden van kleuren waardoor mensen door het bos de bomen niet meer zien. Laat je bijstaan door de juiste vakmensen.

  1. Alles begint bij een catchy merknaam

1 van de spannendste maar ook meest frustrerende zaken bij het creëren van een juiste branding is het kiezen van de merknaam. Ga niet voor de nieuwe trend maar zoek iets leuk wat bij jou en het bedrijf past, een naam die mensen makkelijk onthouden. wees uniek en creatief.

  1. Een motto minder dan 7 woorden

Als je van plan bent om op regelmatige basis een motto te gebruiken, kies er dan één met minder dan 7 woorden. Less is more en dat geldt ook zeker voor de keuze van een motto.

  1. Werk met de juiste verhoudingen

Zorg ervoor dat je branding met de juiste verhoudingen wordt vormgegeven. Dit in verhouding van de verschillende elementen tov elkaar alsook de witruimtes. Professionele ontwerpers weten het best hoe je dit aanpakt.

  1. Werk met de juiste geschikte mensen

Laat je bijstaan door vakmensen, met jaren ervaring in branding en het creëren van nieuwe brands. Zij weten als geen ander wat er nodig is om een logo te maken dat er echt uitspringt.

  1. Zorg altijd dat er een duidelijk verhaal in je concept zit

Begin niet zomaar aan een logo en slogan. Met de visie van je bedrijf in je achterhoofd zoek je samen met een ontwerper naar een concept en daarna past hij dan jouw bedrijfsverhaal aan aan het concept.

Start nu met een leuk idee voor jouw bedrijf en contacteer A Communication. Wij zitten met jou samen om een geschikt concept te vinden om jouw verhaal te vertellen!

 

Bron: Forbes